Biznes, Internet

Voice&Tone marki – właściwa komunikacja w sieci kluczem do sukcesu

Voice&Tone marki - właściwa komunikacja w sieci kluczem do sukcesu

Mówienie językiem Twoich odbiorców pozwoli Ci zdobyć ich zaufanie i przywiązanie. Jeśli pokażesz, że ich rozumiesz, “jesteś jednym z nich”, dostarczasz im rozwiązanie problemów, będą przy Tobie. Podbiją konwersję strony internetowej i chętniej będą wracać po kolejne produkty. Jednym z elementów budowania takich reakcji jest Voice&Tone marki. Zobacz, jak się do niego zabrać, by osiągnąć pożądane efekty.

Czego ludzie szukają w sieci?

Profesor Clifford Nass ze Stanford University wraz z Coriną Yen przeprowadzili badania, które doprowadziły ich do wniosku, że użytkownicy komputerów stosują te same normy społeczne w korzystaniu z komputerów, jak w przypadku kontaktów z drugą osobą. Oznacza to, że oczekują od stron internetowych, social mediów itp. podobnych reakcji i zrozumienia ich potrzeb jak od rówieśników, czy osób z najbliższego otoczenia. Dlatego właśnie tak ważne jest “mówienie”, a właściwie pisanie ich językiem. Dzięki temu użytkownicy Cię zrozumieją i sami poczują się zrozumiani. O tym, jak ważna jest treść na stronie i jej odbiór przez użytkowników, pisaliśmy też we wcześniejszym wpisie: „Content na stronie – 6 powodów, dla których to dobra inwestycja” 

Czym jest Voice&Tone marki?

Nie mamy odpowiednika tego określenia w języku polskim. W wolnym tłumaczeniu jest to GŁOS I TON marki, czyli elementy strategii komunikacji, które określają, w jaki sposób przedsiębiorstwo będzie się porozumiewać ze swoimi użytkownikami poprzez stronę internetową, bloga, posty na Fanpage’u, Instagramie, czy bannery reklamowe i materiały promocyjne.

VOICE (GŁOS) marki – określa ogólny charakter przedsiębiorstwa. Jest niezmienny bez względu na okoliczności. Skupia się na głównych założeniach firmy, na wizerunku, jaki chce ona budować wśród swoich odbiorców.

TONE (ton) marki – wyznacza sposób komunikacji w różnych środkach przekazu i sytuacjach, do których może się dostosowywać. Nieco inaczej będzie wyglądać Twój język na blogu, inaczej komunikować będziesz się przy obsłudze zamówień produktów, czy w banerach reklamowych. Zachowasz jednak zasady ustalone przez element podstawowy tj. Voice.

Co da Ci Voice&Tone marki?

Określisz:

  • co będziesz przekazywać swoim odbiorcom – da Ci klarowność podstawowych założeń firmy, efektów, które chcesz osiągnąć oraz reakcje, jakie chcesz wywołać u użytkowników, a w końcu, jakie relacje chcesz z nimi nawiązać;
  • jak będziesz do nich “mówił” – wyznaczysz niezmienny sposób komunikacji, stworzysz wizualny obraz Twojej marki, określisz, czy ma być ona mniej czy bardziej formalna, z tonem żartobliwym, czy raczej poważnym; przyjrzysz się slangowi, którym operują Twoi użytkownicy i zdecydujesz, w jakim stopniu (i czy w ogóle) będziesz z niego korzystał.

W ten sposób Voice&Tone marki prowadzi do:

  • świadomego korzystania z języka wypowiedzi i doboru słów, które użytkownicy zrozumieją;
  • budowania relacji pomiędzy Twoją marką, a jej odbiorcami;
  • zwiększania zaufania grupy docelowej, która będzie miała poczucie, że wiesz, o czym mówisz;
  • wzrostu konwersji i sprzedaży (jeśli prowadzisz sklep internetowy).

Kiedy warto uderzyć w Voice&Tone marki?

Istnieje kilka sytuacji, w których należy przyjrzeć się strategii i sposobie dotychczasowej komunikacji.

Oto one:

  • Tworzenie nowej marki, czy przedsiębiorstwa – Voice&Tone marki pozwoli Ci uniknąć procesu prób i błędów w zdobywaniu popularności, a określenie grupy docelowej i sposobu jej komunikacji dopasuje słownictwo właśnie do niej.
  • Rebranding – przy tworzeniu nowego logo i elementów wizualizacyjnych warto przyjrzeć się też stronie komunikacyjnej i dopasować ją do nowej grupy, czy też nowego image przedsiębiorstwa.
  • Modyfikacja lub tworzenie nowej strony internetowej – przyjmuje się, że witryna powinna zmieniać się ok. co 3-5 lat, bo pozwala jej to podążać za technologią. To zawsze dobry moment na analizę jej konwersji, popularnych postów, ich tematyki i przyjętego w nich sposobu komunikacji.
  • Niesatysfakcjonujące statystyki i reakcji ze strony użytkowników – jeśli analiza z Google Analytics Cię nie zadowala, a słupki popularności Twojej witryny jasno wskazują, że coś nie gra, warto przyjrzeć się grupie docelowej i sposobie komunikacji z nią. Może jest to właśnie moment na zmiany.

Określenie Voice&Tone marki – jak się do tego zabrać?

Odpowiednio dobrana strategia komunikacji bierze pod uwagę w zasadzie dwie rzeczy:

  • markę
  • jej klientów/odbiorców.

Na tych elementach należy się skupić.

Twoja marka

Po pierwsze, należy określić jej charakter. Możesz to zrobić w pojedynkę, jeśli prowadzisz jednoosobową działalność. Jednak zawsze lepsza jest burza mózgów, którą warto przeprowadzić z przyjaciółmi lub członkami zespołu (jeśli prowadzisz większy biznes).

Zastanów się nad tym:

  • kim jest Twoja marka – jaki produkt dostarcza, co on daje klientom, jaka ma być jej przyszłość.
  • jakie wartości reprezentuje Twoje przedsięwzięcie – wyznacz ich jak najwięcej, a następnie pozostaw 5 najważniejszych. Dobierz do nich słowa, które najlepiej je określają. To będzie podstawa Twojego Voice&Tone.
  • jaka jest osobowość marki – tak, ona też ma mieć charakter! Przyjrzyj się grupie docelowej i zastanów się, co będzie do nich przemawiać: czy będzie lekka w odbiorze, nieco żartobliwa, czy raczej poważna, operując faktami i statystykami. To kolejny kluczowy element dla określenia Voice&Tone.

Twój odbiorca

Pomyśl nad:

  • grupą, a raczej grupami docelowymi;
  • ich marzeniami;
  • ich obawami i problemami, które możesz rozwiązać;
  • formie, w jakiej się komunikują – czy stawiają na emocje, czy raczej racjonalnie podchodzą do życia.

Użytkownicy liczą, że otrzymają od Ciebie wsparcie oraz pomoc w realizacji ich marzeń. Jeśli sprzedajesz samochody, z pewnością będą poszukiwać u Ciebie niezawodności, ciekawych rozwiązań i promocji.

Jeśli jesteś firmą konsultingową, oczekują od Ciebie wiedzy popartej doświadczeniem i wynikami.

Twoja marka musi dawać im to, co chcą, odpowiadać na ich problemy i rozwiązywać je. Ponadto powinna mówić tak, by zrozumieli, że jest dla nich niezbędna.

Tak oto dochodzimy do sedna.

5 kroków określenia i wdrożenia Voice&Tone

Krok 1

Określ, czym jest Twoja marka i co daje klientom. Co ją wyróżnia. Zastanów się, dlaczego ją stworzyłeś i jaka ma być jej przyszłość.

Krok 2

Nakreśl jej osobowość i wybierz słowa, które ją najlepiej określają. Przygotuj je w formie tabeli, aby nowi członkowie zespołu mieli możliwość się z nią zapoznać.

Krok 3

Jeśli Twoja marka już istnieje, przyjrzyj się dotychczasowej komunikacji. Zobacz, czy działała, a jej wyniki były satysfakcjonujące. Jeśli nie, zastanów się, jak możesz ją zmodyfikować i ulepszyć. W tym pomoże Ci kolejny element procesu.

Krok 4

Zrób porządny research, jak komunikuje się Twoja grupa docelowa. Zobacz np. komentarze w grupach dyskusyjnych na Fanpage Twoim lub konkurencji, czy pod postami na Instagramie. Jeśli masz komentarze pod swoimi wpisami blogowymi. Przyjrzyj się dokładnie językowi, który używają, słowom i frazom, które się powtarzają. Wykorzystaj je. Tak dotrzesz do swoich odbiorców.

Krok 5

Określ relacje, które chcesz nawiązać z użytkownikami. Chcesz być kumplem, czy mentorem?

Krok 6

Wykorzystaj wszystkie te elementy do stworzenia własnego Voice&Tone marki.

Podsumowanie

Uprzedzamy, nie jest to proste i szybkie. Wymaga porządnego researchu i długich godzin dyskusji. Jednak efekt jest tego wart.

Życzymy powodzenia:).

Zespół Media Solutions Group

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *