W świecie internetowym, w którym nowe strony wyrastają jak grzyby po deszczu, a większość z nich robi wszystko, by wskoczyć na pierwsze pozycje w wyszukiwarce, przebicie się jest trudne. W tym wyścigu liczy się każdy element – atrakcyjność strony, użyteczność (tzw. User Experience), grafika, meta description i oczywiście teksty, których znaczenie ostatnio wzrosło. Dzisiaj przekażemy Ci kilka wskazówek, jak powinien wyglądać tekst, aby powstała strona www przyjazna SEO.
Tekstów nikt nie czyta
Może określenie “nikt” to nadużycie, jednak faktem jest, że zdecydowana większość Internautów nie czyta treści internetowych. Oni je po prostu skanują.
Co to oznacza?
Przebiegają szybko tekst, wyłapując tylko najważniejsze rzeczy. Badania wykazały, że najczęściej poruszają się po stronie na kształt litery “F”, czyli czytają pierwszą linijkę, drugą w całości lub nieco skróconą, później zwracają uwagę tylko na pierwsze słowa.
To oczywiście nie jedyny sposób – choć najczęstszy. Wielu bowiem skanuje tekst na kształt litery “Z” lub na wzór tortu z warstwami, zatrzymując się wówczas na kilku wyrazach w poszczególnych blokach treści. Mamy jeszcze formę “pomijania”, w którym użytkownicy próbują wyłapać fakty. Zatrzymują się na literach lub słowach pogrubionych.
To tylko kilka przykładów, które pokazują, że czytanie w Internecie odbywa się na zupełnie innych zasadach niż jest to w przypadku materiałów drukowanych. Chociaż kilka zasad z tradycyjnego dziennikarstwa warto zastosować także i w ich przypadku.
Czy warto się starać?
Właśnie dlatego wręcz trzeba przyłożyć się bardziej do treści, by stworzyć stronę www przyjazną SEO. Wbrew temu, co może się wydawać, to właśnie dobrze dobrane teksty zachęcą użytkowników, którzy zostaną na Twojej stronie. A ich zainteresowanie lub też czas spędzony na witrynie jest jednym z parametrów oceny, której dokonują algorytmy wyszukiwarki.
Zacznijmy zatem od samej treści i języka wypowiedzi.
Strona www przyjazna Seo – krótko, zwięźle, ale wyczerpująco
Takie właśnie powinny być treści w internecie. Zwłaszcza jeśli mówimy o “Stronie głównej” , chociaż tyczy się właściwie każdej zakładki. Dlatego po napisaniu tekstu, warto do niego usiąść i ciąć, ciąć, ciąć. Jak najbardziej jest to możliwe bez straty merytoryki.
Ta zasada jest najtrudniejsza na stronach opartych o tzw. Landing Page. Tu zawrzeć musisz wszystko, bo Użytkownik nie ma szans przejść dalej. Jednak zbyt długi tekst zniechęci. A to dla robotów Google będzie informacja, że witryna nie jest atrakcyjna, co oznacza, że nie warto jej pozycjonować.
Strona www przyjazna SEO to też język wypowiedzi
Pilnuj się! Pamiętaj, aby Twoje treści były zrozumiałe i łatwe w odbiorze.
Co to oznacza dla Ciebie?
- Pisz w stronie czynnej – nasz mózg męczy się okrutnie, czytając zdania w stronie biernej. Najpierw musi je sobie przekształcić, poszukać właściwego podmiotu i orzeczenia. Trwa to dosłownie ułamki sekund, ale zniechęca i powoduje, że porzucamy tekst.
- Pisz krótkie zdania, które jedynie przeplataj zdaniami podrzędnie złożonymi przełamującymi rutynę. Najlepiej przeczytaj tekst głośno. To zobrazuje, czy jest on zrozumiały.
- Bój się “klątwy wiedzy” – polega ona na stosowaniu branżowego słownictwa lub żargonu. Jest to dopuszczalne jedynie w sytuacji, gdy Twoimi czytelnikami są ludzie poruszający się w danym temacie. W każdym innym przypadku warto zmienić język na bardziej potoczny.
- Punktuj – jeśli jest to możliwe, w tekście np. w zakładce “O NAS”, czy “ASORTYMENT”, używaj znaczników. Listy są łatwiejsze do skanowania i zrozumienia.
Słowa kluczowe a strona www przyjazna SEO
To jeden z zasadniczych elementów walki o dobrą pozycję w wyszukiwarce. W tym celu warto skorzystać z narzędzi ułatwiających analizę zachowań Internautów pod kątem zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę. Google Keyword Planner jest jednym z nich. Darmowa analiza pozwala określić najbardziej popularne frazy. Planer Słów Kluczowych jest wygodny i intuicyjny. Co więcej, nie musisz mieć osobnego konta. Wystarczy adres email na domenie Google.
To najpopularniejsze, ale nie jedyne rozwiązanie. Ciekawy jest także Ubersuggest, chociaż w darmowej odsłonie pozwala tylko na wyszukanie 3 fraz dziennie. Jeśli nie jesteś copywriterem i piszesz tylko na potrzeby swojej strony, to w zupełności wystarczy.
W sieci istnieje wiele darmowych narzędzi. Poszukaj, bo warto. Zwłaszcza jeśli zamierzasz prowadzić bloga, pomoże Ci to w kolejnych wpisach. One też mają znaczenia dla powstania strony www przyjaznej SEO.
Liczba słów kluczowych na stronie
Nasycenie treści frazami pomaga w pozycjonowaniu. Dotyczy to w szczególności sklepów online oraz artykułów blogowych
Liczy się jednak umiar. Tekst ma być dobry w odbiorze, merytorycznie istotny. Zaleca się tylko kilkakrotne użycie jednej frazy w całej witrynie. W przypadku bardzo rozbudowanych stron można ją powtórzyć kilkanaście razy, co i tak jest bardzo dużo.
Algorytmy Google są znacznie lepiej dopracowane, a przez to sprytniejsze. Zbyt duże nasycenie słowami kluczowymi potraktują jak spam i możesz pożegnać się z dobrą pozycją. Wtedy pozostaje jedynie regularna kampania.
Jak uniknąć kanibalizmu stron?
Jest to zjawisko, w którym te same słowa kluczowe znajdują się na kilku podstronach. Roboty Google gubią się wówczas i nie wiedzą, która zakładka jest dominująca. To prowadzi do ignorowania całej witryny.
Dotyczy to w szczególności sklepów internetowych. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie tzw. “long tail”, czyli fraz z długiego ogona. “Batonik energetyczny z orzechami i miodem” będzie lepsze niż “Batonik energetyczny”.
Było o języku, teraz przejdziemy do techniki. Jak zamieszczać teksty i jakich trików użyć, by była to strona www przyjazna SEO.
Magiczna “linia zgięcia”
Pojęcie pochodzi jeszcze z czasów, gdy drukowane gazety zalegały w kioskach ruchu. Złożone na pół pokazywały tylko to, co na górze. Miejsce ich złożenia to jest właśnie “linia zgięcia”. Przeniosła się też do internetu. To, co najważniejsze musi być na samej górze, bo na to zwracają uwagę Internauci.
Stąd ogromna rola slider’a. Oczywiście musi być atrakcyjny graficznie, jednak piękne zdjęcie nie odwali całej roboty. Musi mieć też odpowiednią treść tj. merytorycznie ważną. Hasło reklamowe jest tu mile widziane, jednak pod warunkiem, że będzie mówiło dokładnie, czym Twoja firma się zajmuje lub też, co zyska klient/internauta w kontakcie z Tobą.
Dziel na krótkie bloki
Jak powiedzieliśmy na początku, wielu Internautów czyta tekst wg wzoru pokrojonego tortu, wyłapując tylko najważniejsze elementy z poszczególnych warstw. Dlatego na stronie internetowej, zwłaszcza w głównej części, warto dzielić tekst na mniejsze bloki (warstwy) z niewielką, merytoryczną zawartością.
To ułatwia czytanie, zachęca Internautów do zostania, bo widzą, że nie będą musieli się męczyć z długim czytaniem. To sprawia, że strona jest przyjazna użytkownikowi. Takie są w szczególności doceniane przez Google, a ich pozycjonowanie łatwiejsze.
Stosuj nagłówki
Każdą taką warstwę opatrz nagłówkiem o nieco większej, pogrubionej czcionce. To pewnego rodzaju tytuł, który informuje, co znajdzie się w danej części. To idealne miejsce na słowa kluczowe.
Wyróżnij najważniejsze informacje w tekście
Ta zasada dotyczy w szczególności sklepów online oraz wpisów na bloga. Przy dłuższej treści pogrubione fragmenty przyciągną uwagę Internauty, a jemu pomogą wyszukać najważniejsze dane. Tym samym zachęcą do pozostania na stronie. Co dla Ciebie oznacza wzrost atrakcyjności witryny, czyli stworzenie strony www przyjaznej SEO.
Linkowanie wewnętrzne
Szczegółowo na ten temat pisaliśmy wcześniej, dlatego zachęcamy do przeczytania artykułu o linkach wewnętrznych i zewnętrznych i ich znaczeniu dla strony internetowej. Tutaj tylko wspomnimy, że przekierowywanie użytkownika z jednej podstrony na inną w obrębie jednej witryny jest szczególnie istotne z punktu widzenia pozycjonowania.
Dlaczego?
- Linki wewnętrzne poprawiają funkcjonalność – pozwalają użytkownikowi sprawnie poruszać się pomiędzy powiązanymi podstronami
- Tworzą stronę user experience – prowadzi internautę za rękę, wykorzystując jego intuicję
- linki wewnętrzne o dużej klikalności zwiększają atrakcyjność strony – każde ich użycie notowane jest przez algorytmy, bo to oznacza, że treść na stronie jest na tyle interesująca, że Internauci decydują się na dalsze działanie.
Podsumowanie: Strona www przyjazna SEO myśli o Użytkowniku
W pozycjonowaniu ważna jest regularna, płatna działalność marketingowa. Jednak właściwie przygotowane treści mogą znacznie przyspieszyć proces zdobywania pierwszej strony. Muszą sprawić, że witryna będzie atrakcyjna nie dla samych algorytmów Google, ale przede wszystkim dla użytkowników, których zachowanie na stronie jest jednym z najistotniejszych parametrów. Dlatego pisząc teksty, patrz przez pryzmat klientów, do których chcesz trafić.
To Ci pomoże Uwierz.
Nie pozostaje nic innego, jak życzyć twórczej pracy.