Internet, Reklama

Skuteczna reklama na Facebooku – krótki poradnik, jak trafić do klientów

Zgodnie z najnowszym raportem z Facebooka w Polsce korzysta obecnie 16 milionów użytkowników. Każdy z nich to potencjalny Klient sklepu online.  Ale nie każdy jest Twój, jeśli sprzedajesz w Internecie. Jak zatem powinna wyglądać skuteczna reklama na Facebooku? W pierwszej kolejności zajmij się kwestią targetowania reklam. Sukces tkwi bowiem w dotarciu do tych właściwych, którzy od Ciebie kupią.

Coraz więcej do tortu

Zgodnie z najnowszym raportem Gemius w 2020 r. 73% Internautów zrobiło zakupy w e-sklepach, co oznacza 11% wzrost w stosunku do roku poprzedniego.  Wynik jest wręcz imponujący.  Wpłynęła na niego z pewnością obecna sytuacja gospodarcza i konieczność ograniczeń związanych z pandemią. 

To też było jedną z przyczyn rozwoju rynku e-commerce w Polsce. W pierwszej połowie 2020 r. powstało około 3,4 tysiąca sklepów internetowych.  Przewiduje się, że trend ten utrzyma się przynajmniej w najbliższych miesiącach. Jest coraz więcej chętnych do kawałka tortu, jakim jest sprzedaż online.

Co to oznacza dla Ciebie, jako sprzedawcy detalicznego?

  • Większą konkurencję
  • Zaciętą  walkę o klienta
  • Konieczność przemyślanych działań marketingowych

Te ostatnie oznaczają tyle samo, co dotarcie dokładnie do tych Klientów, którzy szukają właśnie Ciebie, a właściwie Twoich produktów. 

Nie oszukujmy się, 16 milionów użytkowników Facebooka tworzy potencjał. Od nas dowiesz się, jak go właściwie wykorzystać. Co zrobić, żeby stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku tj. taką, która dotrze bezpośrednio do Twoich klientów.

Skuteczna reklama na Facebooku – remarketing

To najczęściej stosowane działanie w social media. W dużym skrócie – wykorzystuje dane Użytkowników, którzy odwiedzili już Twoją stronę i do nich kieruje reklamy. 

Bardzo ciekawe i przydatne narzędzie, które pozwoli Ci dotrzeć z promocjami, informacjami o nowościach i rabatach do tych, którzy chociaż przez chwilę rozważali zakup w Twoim sklepie (lub – jeszcze lepiej – jeśli tego dokonali). 

Remarketing będzie skuteczną reklamą na Facebooku, jeśli masz już ugruntowaną markę i stałych klientów. Nie licz jednak na spektakularne efekty, jeśli dopiero zaczynasz, a Twoim celem jest budowanie marki.  

Ta forma ma też jeszcze jedną wadę. Nie bierze pod uwagę faktu, że nie każdy, kto odwiedził Twoją stronę, był nią zainteresowany. Dlatego warto wprowadzić tu ograniczenia, stosując np. percentyle. Możesz wówczas docierać do tych, którzy się zarejestrowali, albo dotarli do koszyka w Twoim sklepie, ale ostatecznie zrezygnowali z zakupów. 

Warto prowadzić zaawansowany remarketing i dopasować grupę odbiorców do ogólnej strategii i celów firmy. 

Dlatego tak ważne jest targetowanie odbiorców – zwłaszcza wśród milionowej rzeszy Użytkowników Facebooka.

Oto kilka wskazówek, dzięki którym skuteczna reklama na Facebooku będzie w Twoim zasięgu.

Grupowanie – znajdź podobnych

Jeśli jesteś początkującym sprzedawcą i Twoja baza klientów jest daleka od marzeń, możesz zaufać Facebookowi i zdecydować się na reklamę w oparciu o definiowanie podobnych odbiorców. 

Jak to działa?

Facebook sam wyszukuje w swojej bazie osoby  podobne do tych, które odwiedziły Twój sklep lub zrobiły w nim zakupy. I do nich kieruje reklamy. Działa to w oparciu o zasadę, że osoby o podobnych zainteresowaniach, podobnych warunkach demograficznych, członkowie tych samych grup zachowują się podobnie i potrzebują podobnych produktów. 

Z pewnością jest to ciekawe narzędzie, zwłaszcza jeśli Twoim celem jest zwiększenie świadomości marki, poszerzenie zasięgu i popularności sklepu.

Jednak z naszej perspektywy jest zbyt niepewne jako skuteczna reklama na Facebooku. Trudno ocenić, czy parametry porównywania Twoich Klientów z pozostałymi Użytkownikami dobrane zostały prawidłowo. 

W konsekwencji może to spowodować, że działania będą nieefektywne, a ich koszty w przełożeniu na rezultaty gigantyczne.

Co zatem zrobić?

Klient z charakterem – targetowanie

I tak oto doszliśmy do clue zagadnienia, jak trafić do klienta na Facebooku. Pamiętaj, że Twój klient jest JAKIŚ. I Ty musisz wiedzieć jaki. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie tzw. person, czyli wirtualnych, hipotetycznych przedstawicieli poszczególnych grup docelowych. Pamiętaj, że prawdopodobnie masz ich kilka – jedną dominującą i kilka uzupełniających. 

Podajemy przykład sklepu z książkami dla dzieci. 

Grupa dominująca:

  • matki kilkulatków

Grupy uzupełniające

  • dziadkowie i babcie szukający prezentu dla wnuków
  • starsze dzieci, które szukają książki dla siebie
  • kobiety, szukające książek na prezent

Jak trafić z do klientów na Facebooku, jeśli już ich określiłeś?

No teraz to już prawie z górki. 

Wystarczy zdefiniować parametry targetowania tzn. doboru grupy docelowej .

Skuteczna reklama na Facebooku a demografia

Jeśli wiesz dokładnie, ile lat ma Twój Klient, jak jest jego status społeczny, liczba dzieci – to rozwiązanie jest idealne dla Ciebie. Weźmy pod uwagę naszą księgarnię dla maluszków – wiadomo, że grupą główną są kobiety między 30-40 rokiem życia, posiadające przynajmniej jedno dziecko. Spory rozstrzał, ale możesz go dowolnie zawęzić. 

Jeśli sprzedajesz kremy i akurat wprowadzasz nowy produkt – przeciwzmarszczkowe serum do twarzy, targetowanie jest łatwiejsze. Będą to z pewnością kobiety po 45 r.ż. 

Demograficzne targetowanie jest dobrym pomysłem, jeśli masz dokładnie zdefiniowaną grupę odbiorców.  Wtedy możesz stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku z użyciem tych parametrów.

Skuteczna reklama na Facebooku a pasje internautów

Kiedy Użytkownik zakłada konto na Facebooku, wypełnia pole “ZAINTERESOWANIA”: moda, kosmetyki, literatura itp.  Tym kieruje się Facebook, targetując reklamy do konkretnych odbiorców. 

Będzie to rozwiązanie dla Ciebie, jeśli sprzedajesz konkretny produkt np. jesteś naszym wymyślonym sklepem z książkami dla dzieci. Wtedy możesz określić grupę docelową: kobiety zainteresowane tematem parentingu (co oznacza “przyszłe lub obecne matki”). 

Z tego narzędzia korzysta wielu sprzedawców detalicznych online. W tym przypadku skuteczna reklama na Facebooku wymaga dobrego przygotowania, jasno określonej persony, strategii i ciekawego opracowania.  

Minusem rozwiązania jest brak pewności, że trafisz właśnie do swoich odbiorców. Zwłaszcza, gdy mówimy o zainteresowaniach ogólniejszych takich jak moda. Cóż, wielu to interesuje, ale to nie znaczy, że będą Twoimi klientami, jeśli sprzedajesz np. ubrania sportowe. 

A może się nie ograniczać

Jak widzisz przekonujemy Cię do precyzji w doborze grupy docelowej. Jednak nie oznacza to, że szeroka reklama bez ograniczeń i targetowania jest nietrafiona. 

Możesz z niej skorzystać, jeśli dopiero zaczynasz działalność i zależy Ci na budowaniu świadomości marki. 

Bardzo dobre jest wówczas komplementarne stosowanie obu rozwiązań – wąskiej i szerokiej. Czasem masowe formy okazują się skuteczniejsze. 

Strategia kluczem do serca klientów

Prawda jest taka, że nie ma jednego, skutecznego modelu , który wyjaśniłby, jak trafić do klientów na Facebook. Sprawdzanie różnych rozwiązań daje obraz tego, co na nich działa.

Podstawą jest strategia. Facebook to potężne narzędzie, zbiór różnorodnych użytkowników. Opracowany plan działania, określenie dokładnie celów, grup docelowych, pozwala na właściwe wykorzystanie tego medium. 

Jednak skuteczna reklama na Facebooku to nie wszystko. W dzisiejszych czasach nie powinieneś działać chaotycznie.  Dobry plan wykorzystuje różne kanały dotarcia do Użytkowników.  Zakłada testy A/B, nie zamyka się na modyfikacje. 

Więcej o różnych opcjach dla sklepów internetowych pisaliśmy już we wcześniejszym wpisie. Zachęcamy do zapoznania się tutaj. Dopiero wielokanałowość działań zapewni Ci wzrost sprzedaży..

A o to przecież nam chodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *