Biznes

Co musi mieć każdy sklep online? Zobacz jak tworzy się e-sklep

Szacuje się, że do końca 2020 r. wartość rynku e-commerce w Polsce urośnie do 90 mld złotych (PMR Raport). Potencjał jest olbrzymi, a rynek nie wstrzymuje tempa i jest bardzo dynamiczny. Ocenia się też, że za 5 lat co druga złotówka przeznaczona przez Polaków na zakupy będzie pochodziła z kupowania online. E-commerce to przestrzeń, która coraz chętniej jest zagospodarowywana przez przedsiębiorców. Obecność na rynku online to wielka szansa, ale również wyzwanie. Jak sprostać wymogom e-konsumentów? W jaki sposób stworzyć skuteczny e-sklep?

#1 Wygodny i prosty system płatności

To jeden z newralgicznych momentów zakupowych. Zakładając, że design, użyteczność czy funkcjonalność sklepu internetowego budzą najwyższe zaufanie, to źle zaprojektowany system płatności może mocno wpłynąć na współczynnik porzuconych koszyków. Wrzucenie do koszyka produktów nic nie kosztuje, możemy je sobie dodawać i odejmować. Kiedy jednak e-konsument przechodzi do ścieżki płatności z dużą uwagą przygląda się procesowi. To na tym etapie składania zamówienia przekazuje swoje pieniądze sklepowi. Taka ścieżka musi być łatwa do przejścia. Nie powinna wzbudzać najmniejszych podejrzeń. Do wyboru e-klient powinien mieć jak najwięcej możliwości opłacenia zamówienia:

  • pobranie,

  • płatność online,

  • zwykły przelew,

  • blik,

  • karta kredytowa.

Standardem jest już, by sklep internetowy był zintegrowany z systemem płatności, który wzbudza zaufanie i ułatwia sprawne opłacenie zamówienia.

#2 Intuicyjna i krótka ścieżka zakupowa

Ścieżka zakupowa bardzo często determinuje użytkowników do opuszczania sklepu internetowego i porzucania koszyka. Może nie wzbudzać zaufania, może być zbyt skomplikowana, zbyt długo trwa jej przejście, oferuje zbyt mało sposobów transportu (np. bez paczkomatów). Dobrą praktyką jest stosowanie 3 stopniowej ścieżki zakupowej:

  • podsumowanie koszyka,

  • wybór sposobu dostawy,

  • wybór sposobu płatności z potwierdzeniem złożenia zamówienia.

Jednak w niektórych przypadkach ścieżka może być wydłużona do większej ilości kroków. Wiele zależy od rodzaju sklepu.

#3 Przejrzyste karty produktu

Wprawdzie oferowane w e-sklepach produkty mogą znacznie się od siebie różnić, to zawsze z wielką uwagą podchodźmy do ich prezentacji. Na karcie produktu musi znaleźć się kilka niezbędnych elementów:

  • opis – precyzyjny opis burzy bariery zakupowe, ale ma także wartość SEO,

  • zdjęcie – przeważnie stosuje się estetyczne zdjęcia packshotowe, ale coraz częściej ofertę wyróżniają zdjęcia aranżowane,

  • przycisk do koszyka – wyraźnie, ale nienachalnie zaznaczony na karcie i zawsze „above the line” czyli widoczny od razu po wejściu na kartę, razem z przyciskiem niech pojawi się cena,

  • elementy angażujące – na karcie mogą pojawić się sekcje proponujące inne produkty – inni klienci kupili również, przygotowane specjalnie dla Ciebie (to element marketing automation) lub powiązane produkty (ktoś ogląda stół to niech pokażą się poniżej krzesła z kompletu), promocje, nowości czy informacja jak bardzo popularny wśród klientów sklepu jest dany produkt.

#4 Współczynniki zaufania

Nie ma skończonej listy współczynników, które budują zaufanie e-sklepu. U użytkowników zaufanie buduje się na wiele sposobów. Może to być dobrze prowadzony fanpage, z aktywnie uczestniczącymi facebook`owiczami. Inni zwrócą uwagę na to ile sklep ma pozytywnych opinii (taką informację też można dodać do karty produktu). Dla niektórych zaufanie zbuduje przejrzystość i funkcjonalność. W zasadzie każdy element sklepu internetowego, sposób jego prowadzenia, komunikatywność itd składają się na godny zaufania sklep.

#5 Estetyczny web design

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Jeśli użytkownik wejdzie do sklepu internetowego i jego pierwsze odczucie będzie negatywne, albo nawet obojętne, to pierwsze wrażenie pozostanie z nim już na bardzo długo. Strona internetowa powinna być zaprojektowana zgodnie z panującymi na rynku trendami. Nawet jeśli użytkownik ich nie zna, to może orientować się w tym jak wyglądają najnowocześniejsze witryny. Intuicyjnie oceni czy coś jest ładne, estetyczne, eleganckie, nowoczesne.

#6 Użyteczność i funkcjonalność

Te cechy e-sklepu wynikają już w jakimś stopniu z poprzednich punktów. Jednak warto poświęcić im osobny akapit. Użyteczność oznacza, że sklep ma być łatwy w obsłudze, intuicyjny. Funkcjonalność wpływa na jakość e-sklepu, jego możliwości, może bardziej angażować użytkownika, budować markę. Sklep internetowy mający nawet dziesiątki tysięcy produktów musi być łatwy w obsłudze, mieć wyszukiwarkę z dobrym silnikiem wyszukiwań, by jak najłatwiej odnaleźć poszukiwany produkt. Niezwykle ważna jest także nawigacja sklepu, prostota poruszania się po nim.

#7 Podłączenie sklepu do systemów zbierających statystyki

Celem e-sklepu jest sprzedaż. By móc skutecznie sprzedawać trzeba znać zachowania klientów. Prowadzone kampanie w sieci zwiększają ruch, ale może się okazać, że konwersja jest niska. By móc wyciągnąć jakiekolwiek wnioski, móc zareagować na niezadowalające wyniki sprzedaży i lepiej monetyzować ruch należy przyjrzeć się statystykom. Jest to możliwe pod warunkiem, że sklep mamy podpięty np. pod Google Analyticsa. Jeśli sami nie będziemy dobrze poruszali się w bezmiarze danych, to przynajmniej je zbierajmy, z czasem może zdecydujemy się na agencję pozycjonującą sklepy, prowadzącą kampanie AdWords i Google Zakupy a Analytics już na starcie umożliwi specjalistom opracowanie dobrze konwertujących kampanii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *