Internet

3 najczęściej spotykane powody spadku w ruchu organicznym

Ruch organiczny dla sklepów online lub innych ecommerce`ów jest bardzo istotny. Naturalne, wysokie pozycje w wyszukiwarce nie tylko zwiększają ruch na stronie, podnoszą konwersję, ale również wpływają na budowanie silnej marki. Zdarza się jednak, że ruch organiczny wyraźnie spada. Przyczyn może być wiele i wydawałoby się, że trzeba przejść żmudny proces analizy, by móc dojść do sedna sprawy. Jest jednak kilka przyczyn, które warto sprawdzić w pierwszej kolejności, które są łatwe do zidentyfikowania i naprawienia.

#1 Zmiany adresów URL i brak przekierowania 301

 Jeśli zmienimy adres podstrony zaindeksowanej przez Google, wypadnie ona z wyników wyszukiwania. W takim przypadku konieczne jest wprowadzenie przekierowania 301 na nowy adres URL. W przypadku, kiedy tego nie zrobimy googlebot najzwyczajniej wyrzuci z indeksu stary adres (który uzyskiwał dobre wyniki w SERPach) i wprowadzi nowy, który nie będzie miał żadnej historii. By została zachowana ciągłość i by przekazać siłę starej strony należy wprowadzić przekierowanie 301, które wskaże wyszukiwarce Google, że nasza treść dostępna jest pod nowym adresem.

#2 Nikt nie szuka sandałów zimą – sezonowość powodem spadków w ruchu organicznym

 Dużą rolę w ecommerc`ie odgrywa sezonowość. Mniejsza popularność zapytań zimą czy latem może być powodem spadków w ruchu organicznym. Jeśli sklep sprzedaje baseny ogrodowe to można założyć, że jesienią i zimą ruch organiczny na frazy związane z basenami wyraźnie spadnie.

W przypadku sezonowości zapytań nie ma zbyt wielu środków zapobiegawczych. Nie kupujemy w zimę sandałów, w lato nie szukamy prezentów wigilijnych. Ale… możemy te spadki w ruchu organicznym nieco zniwelować poprzez tworzenie wysokiej jakości i merytorycznych treści, które w mniejszym stopniu podatne są na sezonowość. Właśnie z tego powodu dużą wartością dla sklepów online będą blogi firmowe. Wymagają one konsekwentnego budowania i długofalowego planowania, ale rezultaty będą zadowalające.

#3 Spadek pozycji poszczególnych fraz kluczowych

 Miejsce w wynikach wyszukiwania nie jest stałe. Googlebot skanuje sieć 24 godziny na dobę i nieustannie zmienia wyniki wyszukiwań. Spadek ruchu organicznego nie musi wcale być spowodowany wypadnięciem z TOP10, wystarczy że fraza kluczowa spadnie z TOP3 o jedną, dwie pozycje, a doświadczymy bolesnego spadku we wskaźniku CTR. Spadki mogą wynikać ze zmian wprowadzonych do algorytmu Google, ale równie dobrze mogą być spowodowane edycją strony lub działaniem konkurencji.

To nie są wszystkie powody, dla których zauważamy spadki fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania. To jedne z najczęstszych przyczyn. Ale mogą się zdarzyć inne powody – „kary” od Google, zmiany w algorytmach, zmiany w architekturze strony przeprowadzone bez konsultacji z SEO czy wyłączenie zakładek będących źródłem ruchu organicznego. Prowadząc działania SEO, których celem jest utrzymanie wysokich pozycji w wyszukiwarce, niezwykle ważny jest monitoring wyników strony oraz prowadzenie konsultacji wszelkich zmian ze specjalistą.